5. decembra 1945 vyštartovala letka piatich torpédových lietadiel Grumman TBF Avenger z leteckej a námornej základne Fort Lauderdale na Floride. Malo ísť o rutinný cvičný let po vytýčenej trase, zvrhnutie bômb a návrat na základňu. Po zhodení cvičných bômb však nastal rad komplikácií.
Veliteľ letky, skúsený inštruktor Charles Taylor, rádiom hlásil problémy s palubnými kompasmi a orientáciou. Povedal, že sa stratili a nevedia určiť svoju pozíciu. Po zmätených hláseniach sa nakoniec po štyroch hodinách letka odmlčala úplné a zmizla bez stopy nad oceánom. Ihneď bola spustená záchranná akcia a po zmiznutých lietadlách sa vydal pátrať lietajúci čln PBM Mariner. Aj ten však polhodiny po odlete zmizol bez stopy. V priebehu niekoľkých hodín sa za podivných príčin stratilo 27 mužov a 6 lietadiel. Po lete číslo 19 sa dodnes nenašla jediná stopa.
O 14:10 opustila letka základňu a začala cvičenie. Lietadlá boli pred letom dôkladne prekontrolované a počasie bolo ideálne. Bombardovanie prebehlo bez problémov, no problémy nastali po začatí druhej časti misie. Okolo 15:00 sa letci ohlásili s tým, že sú stratení a ich kompasy nefungujú. Z veže im poradili, aby leteli na západ, no odpoveď Taylora bola ešte zvláštnejšia: „Nevieme, ktorým smerom je západ, všetko je nesprávne. Nie sme si istí nijakým smerom.“ Kontakt s letcami sa potom začal strácať a rádiom chodili už iba útržkovité správy zmätených letcov. Po čase sa ozval pilot iného stroja, tentokrát s hlásením: „Všetko vyzerá divne, aj oceán.“ Z jeho hlasu bolo badať zmätenosť a paniku. Operátorovi vo veži pripadali skôr ako partia skautov stratená v lese, než ako skúsení letci, ktorí letia za jasného počasia. Po 20 minútach nový vodca letky zavolal vežu. Toto bolo posledné hlásenie letu číslo 19: „Nemôžeme povedať, kde sme… všetko je… Nemôžem robiť nič. Myslíme si, že môžeme byť asi 362 km severovýchodne od základne. Vyzerá to, ako keby sme vstupovali do bielej vody… Sme kompletne stratení.“
Vyslané lietadlo sa stratilo tiež. Je to zhoda okolností alebo je za touto nehodou čosi viac? Paradoxom je, že letka sa stratila v oblasti známej ako Bermudský trojuholník, ktorý je považovaný za oblasť, kde sa už veky strácajú lode a lietadlá. Ako sa mohli takí skúsení letci stratiť a vyvolať zmätok?
Ihneď po udalosti sa začala rozsiahla pátracia akcia. Lietadlá a lode pátrali po stopách šiestich lietadiel. Bolo jasné, že Avengery museli po minutí paliva pristáť niekde na vode. Záchranári nachádzali pokojné more, jasné nebo a prostredný vietor (40 km/h). Akcia trvala päť dní a bolo preskúmaných viac ako 647 000 km štvorcových oceánu. Po zmiznutých strojoch sa nenašla ani stopa.
Prešetrovanie: Americké letectvo sa ihneď pustilo do prešetrovania tragédie. Vznikol 500-stranový spis, ktorý mal záhadu vyjasniť. Vyšetrovanie vynieslo tieto výsledky: Taylor, aj keď bol vynikajúci pilot a dôstojník, mal tendenciu „lietať podľa nohavíc“, čo znamenalo stratiť sa viacero krát počas misie. Už predtým ho museli 2-krát zachraňovať z oceánu, kde musel núdzovo pristáť. Ďalej sa uvádza, že Taylor sa splietol v navigácii a pomýlil si ostrovy Bahama keys. Let nasmeroval na severovýchod – na Floridu, no zistilo sa, že Bahamy preletel podľa plánu a v skutočnosti mieril na severovýchod – na Atlantik. Nefunkčnosť kompasov sa nedala potvrdiť ani vyvrátiť, keďže neboli nájdené žiadne trosky. Táto chyba však veliteľovi pripisovaná nie je. Následné rekonštrukcie letov dokázali Taylorovu chybu pri navigovaní, no nevysvetlili nefunkčnosť kompasov ani zvláštne správanie letcov.
Nové svetlo do prípadu vnieslo hlásenie tankera Gaines Mills SS, ktorý hlásil, že vidí výbuch a následné plamene na mori. Pravdepodobne sa jednalo o lietajúci čln, ktorý sa vydal pátrať po lete 19. Tieto lietajúce člny boli známe svojou konštrukčnou chybou, príčinou ktorej im presakovali nádrže a lietadlá boli náchylné na výbuchy (prezývali ich aj lietajúce sudy s benzínom). Po priplávaní lode na miesto výbuchu však už nikde neboli trosky ani telá. Zmätenosť letcov bola odôvodnená vinou ľudskej psychiky a ich zmätené správy iba podčiarkovali, že boli v panike. Chybou bola teda, podľa správy, kombinácia ľudského faktoru a zlyhania techniky. Aj napriek dlhému vyšetrovaniu však nebol prípad nikdy úplne uzavretý a neustále sa vedú spory, čo sa vlastne stalo.
Nikto už dnes presne nepovie, čo bolo presnou príčinou tejto nehody a čo sa stalo s troskami lietadiel. Vyšetrovanie vylúčilo akékoľvek nadprirodzené príčiny, no okolo tejto udalosti je veľa legiend, napr. teória, že sa letci dostali cez časovú trhlinu do inej dimenzie, že ich prepadli mimozemské sily, že boli obeťou neznámej sily v Bermudskom trojuholníku a pod. Najbližšie k realite má však stále vyšetrovacia správa. Nepríjemná zhoda okolností spôsobila smrť 27 mužov. Novú nádej na vysvetlenie udalosti dalo objavenie trosiek lietadla typu Avenger pri pobreží Floridy v 90-tych rokoch minulého storočia, no prieskum trosiek ukázal, že sa nejednalo o stroj z letu číslo 19. Tak, ako niektoré veci zostanú navždy záhadou, tak zostane aj Let číslo 19 otáznikom v dejinách amerických leteckých síl.
FT-28 Charles C. Taylor, Lieutenant, George Devlin, AOM3c
Walter R. Parpart, ARM3c,
FT-36 EJ Powers, kapitán USMC Howell O. Thompson, SSgt.,., George R. Paonessa, Sgt.,
FT-3 Joseph T. Bossi, Ensign, Herman A. ThelanderS1c, Burt E. Baluk, S1c JR.,
FT-117, kapitán, George W. Stivers, Captain, SRobert P. Gruebel, Pvt.,
Robert F. Gallivan, Sgt.,
FT-81 Robert J. Gerber, 2. LT, William E. Lightfoot, PFC.,
BuNo 59225. Walter G. Jeffery, Ltjg Harrie G. Cone Ltjg , Roger M. Allen, Ensign, Lloyd A. Eliason, Ensign, Charles D. Arceneaux, Ensign, Robert C. Cameron, RM3 , Wiley D. Cargill, Sr., Seaman 1st,
James F. Jordan, ARM3, John T. Menendez, AOM3, prvý, Philip B. Neeman, Seaman
James F. Osterheld, AOM3, Alfred J. Zywicki, Seaman prvý, Donald E. Peterson, AMM1,
Česť pamiatke týchto mužov.
Zdroje: wikipedia, google, kpufo.eu
Celá debata | RSS tejto debaty